Ce este o afacere ca misiune?

Ce nu este o afacere ca misiune?
Înainte de a discuta despre ce este o afacere ca misiune, vreau să spun pe scurt ce nu este o afacere ca misiune. Afacerea ca misiune nu este o afacere care, din profitul ei, sponsorizează misiunea. Majoritatea companiilor au un departament de responsabilitate socială și susțin cu o parte din profitul lor diverse organizații non profit. Acest lucru este extraordinar și contribuie la dezvoltarea societății noastre și la extinderea Împărăției lui Dumnezeu.

Afacerea ca misiune nu este o afacere deschisă de misionari pentru a putea obține viza într-o țară unde creștinii nu sunt bine primiți. Afacerea ca misiune facilitează accesul creștinilor în țări unde nu ar fi bine primiți ca misionari dar sunt bine primiți ca oameni de afaceri. Aceasta le dă dreptul să facă misiune în locuri unde altfel nu ar avea acces. În același timp afacerea ca misiune este o afacere autentică, cu produse și servicii excelente, venituri, cheltuieli, angajați, furnizori, parteneri, profit și clienți mulțumiți.

Trei probleme majore cu care omenirea se confruntă

Sunt trei probleme majore pe care o afacere ca misiune poate să le adreseze.

1. Sărăcie extremă
Conform statisticilor realizate de Banca Mondială, în 2015, 10 procente din populația globului, 737 milioane de oameni, trăiesc în sărăcie extremă, cu mai puțin de 1.9 dolari pe zi. Pentru prima dată în ultimii 30 de ani, numărul lor ar putea crește datorită crizei COVID-19.

Locuiesc într-unul dintre cele mai frumoase orașe din România, Brașov. Un oraș cu istorie bogată, înconjurat de munți, râvnit de turiști din toată lumea.

La numai 20 de kilometri, în orașul Săcele este un cartier numit Gârcini. Peste 6000 de oameni trăiesc acolo, majoritatea dintre ei, în sărăcie extremă. Nu au proprietăți, pur și simplu și-au construit casele acolo, nu au curent electric și nici apă curentă. Majoritatea familiilor au între 8 și 10 copiii, unul din părinți lucrează cu ziua și accesul la educație al copiilor este foarte limitat.

2. Sclavie modernă
Sclavia modernă îmbracă multe forme. Conform statisticilor publicate de Organizația Națiunilor Unite, aproximativ 40 de milioane de oameni sunt victime ale sclaviei moderne. 60% dintre aceștia sunt exploatați în muncă forțată și 40% în industria sexului. Sclavia îmbracă multe forme astăzi.

În anul 2012 am fost implicat într-o misiune pe termen scurt alături de Fundația Word Made Flesh, în Sierra Leone, Freetown. Misiunea lor este focalizată pe o zonă a orașului, Kroo Bay, unde, peste 10.000 de oameni trăiesc în sărăcie extremă. Într-una din zile, zi normală de lucru și școală, am vizitat Kroo Bay. Am văzut cu ochii mei o formă de sclavie domestică. Copiii care ar fi trebuit să fie la școală, erau ținuți acasă de părinții lor, puși să muncească sau să aibă grijă de frații sau surorile mai mici. Când părinții erau întrebați de ce nu au trimis copiii la școală, răspundeau simplu că nu au bani pentru haine sau nu se simt bine.

3. Realitate divizată
Trăim într-o lume divizată. O lume care se împarte între bogați și săraci, oameni care dețin puterea și oameni marginalizați, oameni educați și oameni care nu au acces la educație, oameni care trăiesc în bogăție și lux și oameni care mor de foame, clerci și laici, sacru și profan.

Realitatea în care trăim zi de zi ca oameni de afaceri creștini este divizată. Mergem duminica la biserică și slujim pe Dumnezeu iar în timpul săptămânii slujim pe Mamona, muncim pentru bani. Ne câștigăm pâinea. Facem afaceri pentru profit. În cel mai bun caz, susținem cu o parte din profitul nostru misiunea Bisericii.

Oare cum ar trebui să arate viața unui ucenic a lui Isus chemat de Dumnezeu să facă afaceri?

Aceasta a fost întrebarea mea pentru mulți ani: Doamne, cum pot să integrez credința mea în afacerea mea? Cum pot să fac Software pentru Tine? Cum pot să trăiesc viața mea ca un întreg sub Domnia lui Cristos?

Trei mandate

1. Mandatul cultural
Mandatul cultural este porunca dată de Dumnezeu în grădina Edenului lui Adam și Eva și urmașilor lor.

“Fiți roditori și înmulțiți‑vă, umpleți pământul și supuneți‑l. Domniți peste peștii mării, peste păsările cerului și peste orice vietate care se târăște pe pământ!“ (Geneza1)

Această poruncă este valabilă și astăzi. Conștienți sau nu, oamenii din toate timpurile și din toate națiunile trăiesc împlinind porunca lui Dumnezeu atunci când muncesc, fac afaceri și întemeiază familii.

În rugăciunea domnească noi cerem lui Dumnezeu să ne dea ‘pâinea cea de toate zilele’ și el ne-o dă, dar nu mai face să cadă mană din cer ci se folosește de fermieri care cultivă grâu, firme de transportatori care transportă grâul, morari care transformă grâul în făină, brutari care transformă făina în pâine și în final de vânzători care ne oferă pâinea cea de toate zilele la schimb cu bani. Dacă faci afaceri sau lucrezi într-una din aceste industrii sau în oricare altă industrie care oferă produse și servicii benefice pentru omenire, împlinești porunca lui Dumnezeu, slujești pe Dumnezeu, la fel cum preotul sau pastorul o face când predică la biserică sau vizitează pe cei bolnavi. Pe scurt, aceasta este teologia vocației pe care Luther a predicat-o în secolul al XVI – lea și a dus la bunăstare economică în toate țările reformate.

Nu toate afacerile și nu orice muncă împlinește această poruncă a lui Dumnezeu. Dacă contribui la distrugerea planetei sau exploatarea oamenilor atunci cu siguranță nu împlinești această poruncă a lui Dumnezeu.

2. Marea poruncă
Isus a fost întrebat de către Farisei, care este cea mai mare poruncă. El a răspuns fără ezitare:

„Să‑L iubești pe Domnul, Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău și cu toată mintea ta. Aceasta este cea dintâi și cea mai mare poruncă. Iar a doua, asemenea ei, este: Să‑l iubești pe semenul tău ca pe tine însuți“. Toată Legea și Profeții atârnă de aceste două porunci.” (Matei 22)

În contextul afacerilor, semenii noștri sunt angajații, clienții, furnizorii, partenerii, acționarii, organele de control și toate grupurile interesate de afacerea noastră.

Personal, nu am început afacerea mea cu acest scop în minte. Singurul obiectiv pe care l-am avut acum 20 de ani a fost profitul. Speram să obțin profit și, eventual, să fac bine semenilor mei cu o parte din profitul obținut. În anul 2003 am avut un prieten bun, am început afacerea cu soft împreună și am devenit parteneri. Încet, prietenia noastră s-a stricat și în anul 2009 am decis să ne separăm. Toți angajații au decis să meargă cu partenerul meu. A fost o lovitură puternică pentru mine. Singurul meu obiectiv era profitul și relațiile cu oamenii din companie erau limitate la realizarea obiectivelor.

Scopul afacerii este să iubești și să slujești pe semenii tăi. Asta presupune o schimbare radicală de gândire și un mod total diferit de a face afaceri. Modelul nostru este Isus. El ne învață cum să conducem slujind, cum să împuternicim oamenii, cum să iubim și să fim gata să ne dăm viața pentru angajații, clienții, furnizorii sau partenerii noștri.

3. Marea trimitere
Marea trimitere este porunca lui Isus dată ucenicilor lui înainte de a se înălța la cer.

“Duceți‑vă și faceți ucenici din toate neamurile, botezându‑i în Numele Tatălui, al Fiului și al Duhului Sfânt și învățându‑i să păzească tot ce v‑am poruncit!“ (Matei 28)

Dacă ești ucenic a lui Isus și om de afaceri, această poruncă este pentru tine.

Nu este o favoare pe care tu o faci lui Dumnezeu, ci este o oportunitate pe care Ela ți-o oferă, să te aliniezi cu scopul Lui, misiunea Lui, dorința Lui eternă de a răscumpăra omenirea, de a transforma societatea și de a restabili gloria creației Sale.

Fereastra 10/40 e un câmp de misiune care se extinde de la 10° latitudine nordică până la 40° latitudine nordică, din Africa până în Asia și include majoritatea populației musulmane, hinduse și budiste sau comuniste din lume.

Dacă vrei să faci afaceri ca misiune, atunci când începi o nouă afacere sau extinzi afacerea existentă vei căuta să vezi unde este acea națiune sau grup de oameni la care Dumnezeu te trimite să slujești și vei începe sau extinde afacerea ta printre ei, răspunzând chemării Lui.

Acolo va fi afacerea ta, o afacere reală, sustenabilă dar și misiunea ta. Acolo vei face ucenici, botezându‑i în Numele Tatălui, al Fiului și al Duhului Sfânt și învățându‑i să păzească tot ce Isus ne-a poruncit!

Patru indicatori de performanță

O afacere pentru profit are un singur indicator de performanță, profitul. O afacere ca misiune își măsoară succesul folosind trei indicatori de performanță: oameni, planetă și profit, Împărăția lui Dumnezeu.

1. Impactul social
O afacere ca misiune există pentru oamenii cu care lucrează.

O afacere ca misiune are clar delimitat grupul sau grupurile de oameni pe care le slujește și aceștia sunt parte din afacere.

Recent am vizitat câteva afaceri ca misiune din România.

Urspack din Suceava produce ambalaje pentru industria Fast Food din România și angajează oameni care tocmai sunt eliberați din pușcărie. Le oferă un loc de muncă, instruire la locul de muncă, cazare și masă până când reușesc să se reintegreze în societate.

“Dece” clothing din Arad produce căciuli și genți de calitate în mod special pentru export. Ei au plasat atelierele lor în mijlocul unei comunități de romi din Șirnea și scopul lor este să angajeze cât mai mulți oameni care se află în sărăcie extremă. Oamenii angajați își recapătă demnitate și speranța. familia și comunitatea lor sunt transformate.

Lucrez la acest moment cu Francis din Sierra Leone să deschidem o micro fermă de pui. Visul lui Francis este să angajeze la această fermă tineri din Kroo Bay, un cartier sărac din Freetown, să le ofere un loc de muncă cu demnitate și posibilitatea să-și continue studiile.

Aș putea să continui cu exemplele, dar vă invit să citiți mai multe povești pe www.bamromania.ro.

2. Impactul Ecologic
O afacere ca misiune are grijă de planeta pe care trăim. Reduce gradul de poluare, face curățenie în cartierele unde lucrează sau folosește ca materie primă produse bio degradabile. Dumnezeu ne-a dat în administrare planeta pe care El a creat-o pentru ca noi să avem grijă de ea.

De mulți ani m-am întrebat ce impact am putea avea noi asupra mediului ca firmă de soft. Am redus consumul de hârtie, folosim calculatoare care consumă puțin și reciclăm, dar impactul este foarte mic. Anul acesta m-am rugat pentru asta și o idee pe care am început să o punem în practică a venit puternic în mintea mea. Apostolul Iacov spune că dacă cineva nu are înțelepciune, să o ceară de la Dumnezeu și El dă cu mână largă. Noi facem soft pentru evaluarea lucrărilor în construcții și folosim o bază de date cu peste 100.000 de norme de consum. Ideea este să marcăm în baza de date norme de consum green, care folosesc materiale biodegradabile sau sunt eficiente din punct de vedere energetic și să recompensăm utilizatorii programelor noastre care le vor folosi în ofertele lor. Cred că această inițiativă va avea un impact major asupra mediului, va motiva constructorii să fie mai atenți la materialele pe care le folosesc și la eficiența energetică a clădirilor pe care le construiesc.

3. Impactul Economic
O afacere ca misiune are nevoie de profit ca să fie sustenabilă. Ea nu există pentru asta, dar profitul este un factor de igienă. Avem nevoie de el la fel cum avem nevoie de periuța de dinți. Noi nu trăim ca să ne spălăm pe dinți, dar dacă nu ne spălăm, viața noastră devine mai grea.

Vânzările sunt ca sângele care curge prin vene. Fără vânzări, afacerea nu poate să existe. Vânzările validează de asemenea produsele sau serviciile noastre. Piața le absoarbe dacă sunt de calitate și adaugă valoare.

O afacere ca misiune plătește salarii decente oamenilor cu care lucrează și pentru care există și aceștia contribuie la dezvoltarea familiei și a comunității lor.

O afacere ca misiune plătește impozite și taxe și acestea contribuie la dezvoltarea economiei afacerea ca misiune se desfășoară într-o țară subdezvoltată, această contribuție poate să fie importantă și apreciată de guvernul acelei țări.

4. Împărăția lui Dumnezeu
Împărăția lui Dumnezeu este dreptate, bucurie și pace.
Atunci când poți vedea aceste lucruri în afacerea ta, Împărăția lui Dumnezeu este prezentă.

Noi nu putem convinge oamenii cu care lucrăm să creadă în Dumnezeu și scopul nostru nu este să îi convertim la o religie sau alta, dar în același timp ne dorim ca ei să audă vestea bună a Evangheliei și viețile lor să fie transformate de Evanghelie.

Poți să începi prin a te ruga pentru oamenii care fac parte din afacerea ta. Dacă ai și alți colegi care sunt creștini și împărtășesc această viziune cu tine, poți să îi inviți să vă rugați împreună.

Poți să citești Biblia cu cei care sunt interesați și să discutați despre ceea ce citiți. Cuvântul lui Dumnezeu are puterea să transforme vieți.

Un singur scop major
Johann Sebastian Bach a fost compozitor german și organist din secolul al XVII -lea. La finalul partiturilor sale deseori scria “Soli Deo Gloria”.

El a compus muzică și a cântat pentru Gloria lui Dumnezeu. Acesta este scopul suprem al Afacerilor ca misiune. Gloria lui Dumnezeu manifestată și Împărăția Lui vizibilă în industria în care lucrezi și în comunitatea pe care p slujești. O afacere ca misiune este o afacere care creează produse și servicii extraordinare pentru oameni și pentru Gloria lui Dumnezeu. Este ca o melodie compusă și cântată de Bach.

Adrian Buhai
Mai, 2020

Fii la curent cu noutăți despre mișcarea BAM România!

Înscrie-te aici pentru a primi Newsletter-ul BAM România!